بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری بالقوه ناتوان کننده است که درآن سیستم ایمنی بدن شما غلاف محافظی که اطراف اعصاب راپوشش می دهد می خورد. این مورددرارتباط بین مغز وسایر اندامها مداخله نموده ودرنهایت  ممکن است موجب زوال اعصاب که یک روند غیر قابل برگشت  می باشد گردد . علائم به صورت گسترده ای متفاوت ووابسته به میزان صدمه واعصاب خاصی که تحت تاثیر قرارگرفته است می باشد.

افراد مبتلا به موارد شدید مولتیپل اسکلروزیس ممکن است توانایی راه رفتن ویا صحبت کردن را از دست بدهند . تشخیص زود هنگام مولتیپل اسکلروزیس یا( ام اس )در دوره بیماری می تواند مشکل باشد زیرا علائم اغلب می آیند ومی روند . گاهی اوقات نیز برای ماهها ناپدید می شوند    هرچند مولتیپل اسکلروزیس در هرسنی می تواند بروز نماید اما اغلب شروع آن دربین سنین 20 و40 سال بوده واحتمال ابتلاء زنان به مولتیپل اسکلروزیس نسبت به مردان بیشتر است .

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که درآن سیستم ایمنی بدن افراد به بافت های خود حمله می کند. درجریان ( ام اس) میلین تخریب می شود ، میلین موادی ازجنس چربی هستند که حفاظت وپوشش فیبرهای عصبی در مغز وطناب نخاعی را بعهده دارند . میلین را می توان در سیم های برق به عایق تشبیه کرد . زمانی که میلین صدمه دیده است پیام عصبی که در طول عصب منتقل می شود ممکن است آهسته بوده ویا مسدود شده باشد . محققین دقیقاً نمی دانند که چرا مولتیپل اسکلروزیس در برخی افراد بروز نموده ودر افراد دیگر رخ نمی دهد. ترکیبی از عوامل اعم از ژنتیک تا عفونت دوران کودکی می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند.


عــلائـم

علائم ونشانه های بیماری به طور گسترده ای متفاوت است ، بسته به محل فیبر های آسیب دیده عصبی علائم ونشانه های مولتیپل اسکلروزیس ممکن است شامل :

-       بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام که معمولاًدر یک طرف بدن یا نیمه تحتانی بروز می نماید .

-    از دست دادن جزئی یا کامل بینایی ، معمولاً در یک چشم ودر یک زمان یا اغلب با درد در هنگام حرکت چشم ( التهاب عصب بینایی )

-       دوبینی یا تاری دید

-       سوزش یا درد در قسمت هایی از بدن

-       احساس شوک الکتریکی که با حرکت خاص سر بروز می نماید

-       رعشه  ، عدم هماهنگی ، عدم استواری و عدم تعادل در راه رفتن

-       خستگی

-       سرگیجه

اغلب افراد مبتلا به( ام اس) به خصوص در مراحل شروع بیماری علایمی از عود بیماری را تجربه می کنند که بدنبال آن دوره های بهبود کامل یا ناقص علائم را خواهند داشت .

علائم ونشانه های( ام اس) اغلب با یک افزایش درجه حرارت در بدن بدتر می شود

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مدیریت شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:49 ب.ظ

دوست و هموطن گرامی سلام
وب سایت همبازی در نظر دارد در جهت تبادل اطلاعات ، ایجاد همکاری مابین وبلاگ های آموزشی و نیز توسعه ی فضای آموزشی از طریق بازی برای تمام سنین امکاناتی را فراهم نماید. بدین علّت برای ایجاد ارتباط نیاز به ایمیل شخصی صاحبان وبلاگ می باشد.
لذا در صورت تمایل نشانی وبلاگ و ایمیل خود را به آدرس زیر ارسال نمایید
info@hambazi.org
نشانی اینترنتی ما : www.hambazi.org
با تشکر
مدیریت سایت همبازی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد